If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
GUERRA POLITICA:Asesinan al presidente del Congreso de Guerrero/Acapulco,lugar del'he
Matan al presidente del Congreso de Guerrero; aspiraba a la gubernatura
Armando ChavarrÃa anunció investigación a la contralorÃa estatal
Chilpancingo, Gro., 20 de agosto. El presidente de la Comisión de Gobierno del Congreso de Guerrero, Armando ChavarrÃa Barrera, fue asesinado a balazos este jueves alrededor de las 6:50 horas fuera de su domicilio, en el poniente de la ciudad. Al parecer dos sujetos lo atacaron cuando estaba a punto de abordar su auto.
En conferencia de prensa, el gobernador Zeferino Torreblanca Galindo condenó el homicidio del quien fue secretario general de Gobierno durante los primeros tres años de su administración, hasta el 6 de mayo de 2008. Asimismo, informó que el presidente Felipe Calderón Hinojosa instruyó al titular de la ProcuradurÃa General de la República (PGR), Eduardo Medina Mora, enviar un grupo especial de investigadores para apoyar las pesquisas.
El gobernador narró que ChavarrÃa salió de su casa para ir a hacer ejercicio, cuando dos sujetos armados lo asesinaron a fuego cruzado. El auto, dijo, tiene 14 impactos de bala, al parecer de calibre 9 milÃmetros, de los cuales 10 hicieron blanco.
En tres años han sido asesinados, entre otros personajes, el ex diputado panista Jorge Bajos Valverde; los periodistas Amado RamÃrez y Juan Daniel MartÃnez Gil; el alcalde de Ayutla de los Libres, Homero Lorenzo RÃos; el dirigente del PRD en el municipio de Petatlán, Alvaro Rosas MartÃnez, asà como los indÃgenas Raúl Lucas LucÃa y Manuel Ponce Rosas.
Reconoció que Guerrero vive una situación "delicada" por la lucha entre los cárteles de La Familia y de los hermanos Beltrán Leyva, pero rechazó vincular el asesinato con el narcotráfico. El responsable de este crimen, dijo, "puede ser cualquier grupo", pues ChavarrÃa era un hombre público, "pero no tenemos conocimiento de alguna amenaza especÃfica"...
Se yergue, flecha, en la rama,
se desvanece entre alas
y en música se derrama.
El pájaro es una astilla
que canta y se quema viva
en una nota amarilla.
Alzo los ojos: no hay nada.
Silencio sobre la rama,
sobre la rama quebrada
Viento
Cantan las hojas,
bailan las peras en el peral;
gira la rosa,
rosa del viento, no del rosal.
Nubes y nubes
flotan dormidas, algas del aire;
todo el espacio
gira con ellas, fuerza de nadie.
Todo es espacio;
vibra la vara de la amapola
y una desnuda
vuela en el viento lomo de ola.
Nada soy yo,
cuerpo que flota, luz, oleaje;
todo es del viento
y el viento es aire siempre de viaje.
ElegÃa Interrumpida
Hoy recuerdo a los muertos de mi casa.
Al primer muerto nunca lo olvidamos,
aunque muera de rayo, tan aprisa
que no alcance la cama ni los óleos.
Oigo el bastón que duda en un peldaño,
el cuerpo que se afianza en un suspiro,
la puerta que se abre, el muerto que entra.
De una puerta a morir hay poco espacio
y apenas queda tiempo de sentarse,
alzar la cara, ver la hora
y enterarse: las ocho y cuarto.
Hoy recuerdo a los muertos de mi casa.
La que murió noche tras noche
y era una larga despedida,
un tren que nunca parte, su agonÃa.
Codicia de la boca
al hilo de un suspiro suspendida,
ojos que no se cierran y hacen señas
y vagan de la lámpara a mis ojos,
fija mirada que se abraza a otra,
ajena, que se asfixia en el abrazo
y al fin se escapa y ve desde la orilla
cómo se hunde y pierde cuerpo el alma
y no encuentra unos ojos a que asirse...
¿Y me invitó a morir esa mirada?
Quizá morimos sólo porque nadie
quiere morirse con nosotros, nadie
quiere mirarnos a los ojos.
Hoy recuerdo a los muertos de mi casa.
Rostros perdidos en mi frente, rostros
sin ojos, ojos fijos, vaciados,
¿busco en ellos acaso mi secreto,
el dios de sangre que mi sangre mueve,
el dios de yelo, el dios que me devora?
Su silencio es espejo de mi vida,
en mi vida su muerte se prolonga:
soy el error final de sus errores.
Hoy recuerdo a los muertos de mi casa.
El pensamiento disipado, el acto
disipado, los nombres esparcidos
(lagunas, zonas nulas, hoyos
que escarba terca la memoria),
la dispersión de los encuentros,
el yo, su guiño abstracto, compartido
siempre por otro (el mismo) yo, las iras,
el deseo y sus máscaras, la vÃbora
enterrada, las lentas erosiones,
la espera, el miedo, el acto
y su reverso: en mà se obstinan,
piden comer el pan, la fruta, el cuerpo,
beber el agua que les fue negada.
Es un desierto circular el mundo,
el cielo está cerrado y el infierno vacÃo.
La PoesÃa
Llegas, silenciosa, secreta,
y despiertas los furores, los goces,
y esta angustia
que enciende lo que toca
y engendra en cada cosa
una avidez sombrÃa.
El mundo cede y se desploma
como metal al fuego.
Entre mis ruinas me levanto,
solo, desnudo, despojado,
sobre la roca inmensa del silencio,
como un solitario combatiente
Ya sólo tú me habitas,
tú, sin nombre, furiosa substancia,
avidez subterránea, delirante.
Golpean mi pecho tus fantasmas,
despiertas a mi tacto,
hielas mi frente,
abres mis ojos.
Percibo el mundo y te toco,
substancia intocable,
unidad de mi alma y de mi cuerpo,
y contemplo el combate que combato
y mis bodas de tierra.
Nublan mis ojos imágenes opuestas,
y a las mismas imágenes
otras, más profundas, las niegan,
ardiente balbuceo,
aguas que anega un agua más oculta y densa.
En su húmeda tiniebla vida y muerte,
quietud y movimiento, son lo mismo.
Insiste, vencedora,
porque tan sólo existo porque existes,
y mi boca y mi lengua se formaron
para decir tan sólo tu existencia
y tus secretas sÃlabas, palabra
impalpable y despótica,
substancia de mi alma.
A government is the body within an organization that has the authority to make and enforce rules, laws and regulations.
Typically, the government refers to a civil government which can be either local, national, or international.
However, commercial, academic, religious, or other formal organizations are also governed by internal bodies. Such bodies may be called boards of directors, managers, or governors or they may be known as the administration (as in schools) or councils of elders (as in churches).
The size of governments can vary by region or purpose.
Growth of an organization advances the complexity of its government, therefore small towns or small-to-medium privately-operated enterprises will have few officials compared to larger organizations such as multinational corporations which will have multiple interlocking, hierarchical layers of administration and governance.
As complexity increases and the nature of governance becomes more complicated,so does the need for formal policies and procedures.
Public sector governance is studied as Public Administration while that in the private sector is studied as Business Administration.
The concept of government has been around since humanity itself where hunter-gatherers would commonly establish tribes high authority and have unique ideals. However, government is not limited to the human species itself as many animals establish groups such as ants, lions, and bees. Although, a common trait of animals, specifically mammals and colony insects are a social caste that may work in a governmental way.
* 1 Types of State Governments
* Constitutional monarchy - A government that has a monarch, but his/her power is strictly limited by the government. Example: United Kingdom[1][2]
* Constitutional republic -- Rule by a government composed of representatives who are voted into power by the people.
* Democracy - Rule by a government where all [citizens] are represented but power is held by the majority.
* Dictatorship - Rule by an individual who has full power over the country.[3] See also Autocracy and Stratocracy.
* Monarchy - Rule by an individual who has inherited the role and expects to bequeath it to their heir.[4]
* Oligarchy - Rule by a small group of people who share similar interests or family relations.[5]
* Plutocracy - A government composed of the wealthy class. Any of the forms of government listed here can be plutocracy. For instance, if all of the voted representatives in a republic are wealthy, then it is a republic and a plutocracy.
* Theocracy - Rule by a religious elite.[6]
Other Classifications:
* Anarchism - Absence of government. [7] Anarchism is not a form of government—it is the belief that governments are harmful and unnecessary.
* Totalitarianism - Characterized by a state that regulates nearly every aspect of public and private life.
* Authoritarianism - Characterized by an emphasis on the authority of the state in a republic or union. It is a political system controlled by nonelected rulers who usually permit some degree of individual freedom.
The extent to which a government can be classified varies by degree. For example, Iran can be seen as democratic, authoritarian and theocratic while constitutional monarchies such as the Netherlands combine elements of monarchy and democracy.[8][9]
Origin of government
For many thousands of years when people were hunter-gatherers and small scale farmers, humans lived in small, non-hierarchical and self-sufficient communities. On occasion a chief of a tribe was elected by various rituals or tests of strength to govern his tribe, sometimes with a group of elder tribesmen as a council. Though this was not always the case. The human ability to precisely communicate abstract, learned information allowed humans to become ever more effective at agriculture,[10] and that allowed for ever increasing population densities.[11] David Christian explains how this resulted in states with laws and governments:
As farming populations gathered in larger and denser communities, interactions between different groups increased and the social pressure rose until, in a striking parallel with star formation, new structures suddenly appeared, together with a new level of complexity. Like stars, cities and states reorganize and energize the smaller ~~~~~~s within their gravitational field.
—The exact moment and place that the phenomenon of human government developed is lost in time; however, history does record the formations of very early governments. About 5,000 years ago, the first small city-states appeared.[11] By the third to second millenniums BC, some of these had developed into larger governed areas: Sumer, Ancient Egypt, the Indus Valley Civilization, and the Yellow River Civilization.[12]
States formed as the results of a positive feedback loop where population growth results in increased information exchange which results in innovation which results in increased resources which results in further population growth.[13][14] The role of cities in the feedback loop is important. Cities became the primary conduits for the dramatic increases in information exchange that allowed for large and densely packed populations to form, and because cities concentrated knowledge, they also ended up concentrating power.[15][16] "Increasing population density in farming regions provided the demographic and physical raw materials used to construct the first cities and states, and increasing congestion provided much of the motivation for creating states."[17]
Fundamental purpose of government
According to supporters of government, the fundamental purpose of government is the maintenance of basic security and public order.[18] The philosopher Thomas Hobbes figured that people, as rational animals, saw submission to a government dominated by a sovereign as preferable to anarchy.[19][20]
People in a community create and submit to government for the purpose of establishing for themselves, safety and public order.[20][21][22][23]
Early governments
These are examples of some of the earliest known governments:
* Sumer—5200 BC[12]
* Ancient Egypt—3000 BC[12]
* Indus Valley Civilization—3000 BC[12][24]
* Yellow River Civilization (China)—2000 BC[12]
* Jiroft Civilization-3rd millennium BC
* Norte Chico civilization-3000 BC[25]
Expanded roles for government
Military defense
The fundamental purpose of government is to protect one from his or her neighbours; however, a sovereign of one country is not necessarily sovereign over the people of another country. The need for people to defend themselves against potentially thousands of non-neighbors necessitates a national defense mechanism—a military[citation needed].
Militaries are created to deal with the highly complex task of confronting large numbers of enemies. A farmer can defend himself from a single enemy person—or even five enemies, but he can't defend himself from twenty thousand—even with the help of his strongest and bravest family members. A far larger group would be needed, and despite the fact that most of the members of the group would not be related by family ties, they would have to learn to fight for one another as if they were all in the same family. An organization that trains people to do this is an army.
Wars and armies predated governments, but once governments came onto the scene, they proceeded to dominate the formation and use of armies. Governments seek to maintain monopolies on the use of force,[26] and to that end, they usually suppress the development of private armies within their states.
Security (Internal)
One of the most important roles of the government is to provide security, and to enforce Law. This purpose is supported by Police, Judges, Prosecutors, and a system of punishing violators, collectively referred to as the Criminal Justice System.
Economic security
Increasing complexities in society resulted in the formations of governments, but the increases in complexity didn't stop. As the complexity and interdependency's of human communities moved forward, economies began to dominate the human experience enough for an individual's survival potential to be affected substantially by the region's economy. Governments were originally created for the purpose of increasing people's survival potentials, and in that same purpose, governments became involved in manipulating and managing regional economies.[27] One of a great many examples would be Wang Mang's attempt to reform the currency in favor of the peasants and poor in ancient China.[28]
At a bare minimum, government ensures that money's value will not be undermined by prohibiting counterfeiting, but in almost all societies—including capitalist ones—governments attempt to regulate many more aspects of their economies.[29] However, very often, government involvement in a national economy has more than just a purpose of stabilizing it for the benefit of the people. Often, the members of government shape the government's economic policies for their own benefits. This will be discussed shortly.
Social security
Social security is related to economic security. Throughout most of human history, parents prepared for their old age by producing enough children to ensure that some of them would survive long enough to take care of the parents in their old age.[30] In modern, relatively high-income societies, a mixed approach is taken where the government shares a substantial responsibility of taking care of the elderly.[30]
MEXICO con FCH tiene buen GOBIERNO y por ello avanza ¡¡¡¡
El gobierno (del griego κυβερνάω o kubernao "pilotar un barco"), en general, son las autoridades que dirigen, controlan y administran las instituciones del Estado el cual consiste en la conducción polÃtica general o ejercicio del poder del Estado.
En sentido estricto, habitualmente se entiende por tal al órgano (que puede estar formado por un Presidente o Primer Ministro y un número variable de Ministros) al que la Constitución o la norma fundamental de un Estado atribuye la función o poder ejecutivo, y que ejerce el poder polÃtico sobre una sociedad.
A diferencias de las ONG, la estrategia del gobierno es recaudar aportes obligatorios de todos los miembros del Estado, hechos en dinero, para construir infraestructura y empresas de servicios públicos.
Históricamente, el primer Gobierno se forma en la tribu, como una forma de coordinar el pleno aprovechamiento de los recursos humanos, Naturales, Instalaciones y herramientas, etc. de la misma, para generar el máximo de satisfactores que satisfagan las necesidades de la tribu, en alimentación, seguridad, etc.
Actualmente hay un grupo de investigadores y empresas seriamente preocupados por el hecho de que el gobierno es una organización de autoprotección social poco segura al largo plazo, que tal vez no sea capaz de asegurar los servicios de protección social a futuro, cuando la especie alargue su esperanza de vida por encima de los 100 años. Estos investigadores están desarrollando ONG alternativas.
Órganos de gobiernos
Suele aludirse que el gobierno se divide en poderes, pero en realidad se divide en órganos con distintas funciones:
* según su inicio: órganos constitucionales, investidos por la constitución como el poder legislativo o subordinados, es decir que son derivados de órganos constitucionales como el ministerio de trabajo
* segun su estructura: pueden ser simples, como un ministerio o complejos, como el poder judicial.
* según su composición: individuales, dirigido una persona como el ejecutivo o grupales, actuados por un conjunto de persona como el congrenso.
* según sus funciones: equivalen a los poderes judiciales, legislativos y ejecutivos y los que crean convenientes.
Pero la clasificación que mencionan los autores como fundamental, entre las bipartitas, es la de Jellinek ya que se basa exclusivamente en el elemento jurÃdico.
Señala que la cuestión de las diferentes formas polÃticas, es la misma que las diferencias jurÃdicas que presentan las constituciones, o sea la forma por la cual se establece el modo de formación de la voluntad estatal. En los casos en que el Estado se forme de manera natural, habrá MonarquÃa; pero si se forma de manera jurÃdica, es decir, por un procedimiento mediante el cual se logre la conjunción de varias voluntades individuales, habrá República.
Los criterios de clasificación actuales se atienen más al contenido que a la forma, se trata de separar los gobiernos no por el número de gobernantes, sino por la forma cómo se ejerce el poder o según la distribución de las competencias entre el individuo y el Estado, según el modo como se toman en consideración los gobernantes los derechos individuales (libertad de opinión, de prensa, de reunión, de pensamiento, de creación, de partidos polÃticos, de enseñanza). Lo más correcto es separar los gobiernos en democráticos y totalitarios, según se reconozca la libertad de intervenir en el gobierno a los individuos o no, según se admitan los derechos fundamentales.
La vida polÃtica y la económica no tendrán la posibilidad de florecer fuera de las doctrinas y directivas que dominan en el gobierno.
El poder judicial estará sometido a una misma concepción y el Juez tendrá un campo de acción mucho más amplio que en la Democracia, puesto que no hay derechos individuales que salvaguardar y la justicia debe ejercerse imponiendo concepciones vagas, en función de los fines del Estado, interpretada por el Gobierno o el partido gubernativo.
El totalitarismo como bien se dice abarca todo, es un tipo de gobierno aspiradora, absorbe al individuo por completo y no acepta a las religiones por ningún motivo.
Otras clasificaciones modernas
Democracia clásica u occidental
De acuerdo con el reconocido filósofo catedrático Ismael Iván Santaella Solorio y en conjunto con catedráticos. La base es el reconocimiento a la eminente dignidad humana, basando la organización estatal en el objeto de fomentar las múltiples posibilidades que derivan de dicha persona. La forma de gobierno se basa en el predominio de la mayorÃa, pero con respeto a las minorÃas. Lo que conduce al pluripartidismo. En cuanto al funcionamiento se señala:
* Pluralidad de órganos constitucionales y la aceptación de la teorÃa de separación de poderes.
* Constitución rÃgida y un control de constitucionalidad de las leyes ordinarias.
* Parlamento electivo.
* Una amplia tutela jurisdiccional de los derechos públicos subjetivos y particularmente los derechos de la libertad civil.
* Descentralización amplia.
* Ideas parlamentadas.
2006 - 2009/'La CORRUPCIÓN SOMOS TODOS'..los diputados del PRD
González Garza pudo haber "transado" los fondos de ahorro: diputados de NI
"Inconcebible" que Sonia Ibarra diga que no tiene información; emplazaron para hoy al dirigente
Los diputados del PRD que forman parte de la corriente Nueva Izquierda (NI) empezaron una rebelión interna en demanda de transparencia en el manejo de las finanzas del grupo parlamentario, luego de que la administradora, Sonia Ibarra, y el coordinador de la bancada, Javier González Garza, les informaron que no tienen recursos para pagar el fondo de ahorro, al aducir que la TesorerÃa en San Lázaro no ha hecho el depósito respectivo, "cuando la operación se hizo desde julio" pasado.
Sin embargo, durante una reunión realizada ayer al mediodÃa, el secretario general de la Cámara, Guillermo Haro, les explicó que los recursos ya les fueron entregados desde hace dos meses, y se comprometió a dar hoy un informe financiero sobre las transferencias al grupo, lo cual generó sospechas entre los legisladores de que la esposa de Guadalupe Acosta Naranjo, diputado electo del PRD, y González Graza "nos transaron".
Más tarde, en un encuentro caótico, González Garza pretendió argumentar que no habÃa fondos en el grupo, porque se requiere liquidar a los trabaja- dores, y entre gritos los legisladores le obligaron a asumir el compromiso de darles una explicación basada en documentos y cotejada con las cifras de la secretaria general, sobre el manejo financiero del grupo.
En entrevista, la diputada por Tabasco, Mónica Fernández Balboa, dijo: "Sonia nos ha dicho que tiene un problema con los recursos, que no tiene dinero, cuando los fondos están aprobados en el presupuesto del grupo, y ahà están incluidos los sueldos y las liquidaciones de los trabajadores, a los que tampoco se les quiere pagar. Asà que no puede decir que no hay dinero, aunque su argumento es que la Cámara no se lo ha depositado".
Los perredistas refirieron que su compañera de bancada ha insistido en que no tiene información sobre los remanentes del grupo ni si sobran recursos por concepto de boletos de avión. "Necesitamos que se nos presente un reporte financiero para tener las cuentas claras, ya que es imposible que no tenga información, cuando ella es la administradora de la Cámara", expuso.
En la reunión con Haro –refirió–, el funcionario les dijo que debido a que los recursos para el fondo de ahorro y los sueldos de los trabajadores están presupuestados, ya fueron entregados, y ofreció que, en el informe, se detallarán los montos por partidas y subpartidas.
The term empire derives from the Latin imperium. Politically, an empire is a geographically extensive group of states and peoples (ethnic groups) united and ruled either by a monarch (emperor, empress) or an oligarchy. Geopolitically, the term empire has denoted very different, territorially-extreme states — at the strong end, the extensive Spanish Empire (16th c.) and the British Empire (19th c.), at the weak end, the Holy Roman Empire (8th c.–19th c.), in its Medieval and early-modern forms, and the Byzantine Empire (15th c.), that was a direct continuation of the Roman Empire, that, in its final century of existence, was more a city-state than a territorial empire.
Etymologically, the political usage of “empire†denotes a strong, centrally-controlled nation-state, but, in the looser, quotidian, vernacular usage, it denotes a large-scale business enterprise (i.e. a transnational corporation) and a political organisation of either national-, regional-, or city scale, controlled either by a person (a political boss) or a group authority (political bosses). [1]
An imperial political structure is established and maintained two ways: (i) as a territorial empire of direct conquest and control with force (direct, physical action to compel the emperor’s goals), and (ii) as a coercive, hegemonic empire of indirect conquest and control with power (the perception that the emperor can physically enforce his desired goals). The former provides greater tribute and direct political control, yet limits further expansion, because it absorbs military forces to fixed garrisons. The latter provides less tribute and indirect control, but avails military forces for further expansion. [2] Territorial empires (e.g. the Mongol Empire, the Median Empire) tended to be contiguous areas.
The term on occasion has been applied to maritime empires or thalassocracies, (e.g. the Athenian , the British Empire) with looser structures and more scattered territories.
* 1 Empire defined
An empire is a State with politico-military dominion of populations who are culturally and ethnically distinct from the imperial (ruling) ethnic group and its culture [3] — unlike a federation, an extensive State voluntarily composed of autonomous states and peoples.
As a State, an empire might be either territorial or a hegemony, wherein the empire’s sphere of influence dominates the lesser state(s) via divide and conquer tactics, i.e. “the enemy of my enemy is my friendâ€, (cf. superpower, hyperpower).
What physically and politically constitutes an empire is variously defined; it might be a State effecting imperial policies, or a political structure, or a State whose ruler assumes the title of “Emperorâ€, thus re-denominating the State (country) as an “Empireâ€, despite having no additional territory or hegemony.
Unlike an homogeneous nation-state, an heterogeneous (multi-ethnic) colonial empire usually has no common tongue, thus, a lingua franca is most important to governing (administratively, culturally, militarily) to establish imperial unity. To wit, the Macedonians imposed Greek as their unifying, imperial language, yet most of their subject populations continued speaking Aramaic, the lingua franca of the previous, Persian Empire, overlord. The Romans successfully imposed Latin upon Western continental Europe, but less successfully in Britain and in Western Asia; in the Middle East, the Arab Empire established politico-cultural unity via language and religion; the Spanish Empire established Spanish in most all of the American continent, but less so in Paraguay and in the Philippines; the British Empire established itself with English in northern North America; elsewhere, despite Russian not supplanting the indigenous tongues of the Caucasus and Central Asia, the Russians learned the tongues of their imperial subjects.
History of Imperialism
Early empires
Rome was not the first empire. The Akkadian Empire of Sargon the Great (24th century BC), was an early large empire. In the 15th century BC, the New Kingdom of Ancient Egypt, ruled by Thutmose III, was the ancient Near East’s major force upon incorporating Nubia and the ancient city-states of the Levant. The first empire, comparable to Rome in organization, was the Assyrian empire (2000–612 BC). The successful, extensive, and multi-cultural empire that was the Persian Achaemenid Empire (550–330 BC), absorbed Mesopotamia, Egypt, Greece, Thrace, the rest of the Middle East, much of Central Asia, and Northern India.
Classical Antiquity
The Roman Empire under Trajan in AD 117.
The Roman Empire was the most extensive Western empire until the early modern period. Prior to the Roman Empire the kingdom of Macedonia, under Alexander the Great, became an empire that spanned from Greece to India. After Alexander's death, his empire fractured into four, discrete kingdoms ruled by the Diadochi, which, despite being independent, are denoted as the "Hellenistic Empire".
In the East, the term Persian Empire denotes the imperial states established at different historical periods of pre–Islamic and post–Islamic Persia. And in the Far East, various Celestial Empires arose periodically in China between periods of civil war and foreign conquests.
The Han Empire was one of the worlds largest Empires in Antiquity, and one of China's most long lived dynasties.
Middle Ages
The expansion of the Arab Empire under the Umayyads
The Mongol Empire was the largest contiguous empire
In 1204, after the Fourth Crusade sacked Constantinople, the crusaders established a Latin Empire (1204–1261) in that city, while the defeated Byzantine Empire’s descendants established two, smaller, short-lived empires in Asia Minor: the Empire of Nicaea (1204–1261) and the Empire of Trebizond (1204–1461). Constantinople was retaken by the Byzantine successor state centered in Nicaea in 1261, re-establishing the Byzantine Empire until the 1453, by which time the Muslim Ottoman Empire (ca.1300–1918), had conquered most of the region.
Moreover, Eastern Orthodox imperialism was not re-established until the coronation, in 1682, of Peter the Great as Emperor of Russia. Like-wise, with the collapse of the Holy Roman Empire, in 1806, during the Napoleonic Wars (1803–1815), the Austrian Empire (1804-1867), emerged reconstituted as the Empire of Austria–Hungary (1867–1918), having “inherited†the imperium of Central and Western Europe from the losers of said wars.
The Mongol Empire, under Genghis Khan in the thirteenth century, was forged as the largest contiguous empire in the world. Genghis Khan's grandson, Kublai Khan, was proclaimed emperor, and established his imperial capital at Beijing; however, in his reign, the empire became fractured into four, discrete khanates.
Colonial empires
The imperial world of 1910.
The discovery of the New World (the Americas and Australasia) in the 15th century, proved opportune for European countries to launch colonial imperialism like that of the Romans and the Carthaginians. In the Old World, colonial imperialism was attempted, effected, and established upon the Canary Islands and Ireland, wherein, the conquered lands and peoples became de jure subordinates of the empire, rather than de facto imperial territory and subjects.
In the event, such subjugation elicited “client-state†resentment that the empire unwisely ignored, leading to the collapse of the European colonial imperial system in the late-nineteenth century and the early- and mid-twentieth century.
An inherent problem of European colonial imperialism was the matter of the arbitrary territorial boundaries of the colonies.
For administrative expediency, discrete colonies were established solely by convenient geography — while ignoring the sometimes extreme cultural differences among the conquered populace(s); effective in the short-term control of the subject peoples, but politically, militarily, and economically ineffective in the imperial long-term. For the British Empire, this occurred with the populaces of the colony of “India†— the Indian sub-continent — who, on partition and independence, in 1947, divided themselves by culture and religion, not geography, and established the modern countries of India and Pakistan (the geographically-distant states of West Pakistan and East Pakistan), which later, respectively, became Pakistan (The Islamic Republic of Pakistan), in 1947, and Bangladesh (The People’s Republic of Bangladesh), in 1971. [5][6][7] Moreover, in Africa, said arbitrary imperial borders remain, and define the contemporary countries, because the African Union’s explicit policy is their preservation in avoiding political instability and concomitant war.
* Imperialismo
* Lista de Imperios
* Poderes universales (Pontificado e Imperio)
* Giovanni Arrighi
* Sergey Gavrov
* David Harvey
* Nikolái Kondrátiev
En el periodo enero-julio de 2009 Petróleos Mexicanos (Pemex) obtuvo ingresos por exportaciones de crudo por 13 mil 96 millones de dólares, monto que representó una reducción de 56 por ciento respecto de los 29 mil 964 millones registrados en el mismo periodo del año anterior, según resultados operativos preliminares de la empresa.
De acuerdo con Indicadores Petroleros, publicación mensual que da cuenta del comportamiento de esa industria en el paÃs, los precios de exportación de la mezcla mexicana pasaron de 97.50 dólares por barril a 49.53 en el mismo periodo. Es importante destacar que el precio de la mezcla mexicana en el bimestre junio-julio es el mayor de los últimos cinco bimestres, al promediar 62.24 dólares por barril.
Por su parte, la producción promedio diaria de crudo obtenida en campos petroleros marinos y terrestres del territorio se ubicó en 2 millones 619 mil barriles diarios, 214 mil menos que los 2 millones 833 mil obtenidos en el mismo lapso del año pasado.
Con base en estadÃsticas operativas del periodo enero-julio, la producción promedio en el activo Ku Maloob Zaap se ubicó en 797 mil barriles diarios y la de Cantarell en 724 mil. Ambas sumaron un millón 521 mil barriles al dÃa, lo que representa 58.1 por ciento de la producción nacional.
Visto por regiones, el promedio enero-julio en la región Norte alcanzó sus niveles de producción más altos desde 1998, con 94 mil barriles; la región marina suroeste, desde 2001, promedia 516 mil barriles, y la sur, desde 2006, 488 mil diarios.
Las adquisiciones de gasolinas del exterior se ubicaron en 320 mil 200 barriles diarios, 6.5 por ciento por debajo de las registradas en el mismo periodo de 2008. Las ventas de gasolinas automotrices en el paÃs se situaron en 785 mil barriles diarios.
El valor de las importaciones de gasolinas fue de 4 mil 240 millones de dólares, monto 49 por ciento menor a la cifra registrada por ese concepto en el periodo enero-julio del año pasado.
Por último, en el lapso en referencia se elaboraron 7 millones 81 mil toneladas de petroquÃmicos, de las cuales 2 millones 410 mil toneladas se vendieron en la República Mexicana, con un valor de 12 mil 282 millones de pesos...
Comment